EKSPERYMENTUJEMY I UCZYMY SIĘ…
Gęstość i ciężar wody zmienią się w zależności od rozpuszczonych w niej substancji. Klasa 3d miała możliwość sprawdzenia tego podczas zajęć z eksperymentu. Dzieciaki wspaniale współpracowały w grupach. To doświadczenie wymagało od nich precyzji w wykonywaniu poszczególnych etapów pracy. Należało rozpuścić różną ilość cukru w takiej samej ilości wody i wlewać delikatnie jeden płyn na drugi. Płyn cięższy opadał na dno, lżejszy natomiast utrzymywał się tworząc tęczę w próbówce. Efekt eksperymentu zależał od dokładności wykonania zadania, dlatego dzieci chętnie powtarzały eksperyment do momentu, aż nie osiągnęły sukcesu. Jak widać eksperymenty wpływają również na rozwijanie właściwych postaw.
Eksperymenty mogą czasami przypominać czary. Podczas kolejnego eksperymentu wykonane przez trzeciaków
papierowe robaczki ożyły. Dzieciaki świetnie się bawiły: pracowały paluszki, skupienie uwagi na najwyższym poziomie i efekt murowany : ruszające się papierowe robaczki. Nazwaliśmy je – robaczki wiercipiętki. Dzieciaki tworzyły całe rodzinki i nadawały im nazwy. Wspaniałe są te zajęcia. Dzieci podczas nich zachowują się bardzo swobodnie, aktywnie i są niesamowicie kreatywne.
Anna Racka