ŚWIĘCĄCA MEDUZA
Uczniowie klasy 3 e co tydzień biorą udział w eksperymentach realizując projekt unijny „Laboratorium Odkrywcy w Szkole Podstawowej nr 1 w Kętrzynie”. Eksperymenty wykonywane w szkole czy podczas zajęć zdalnych w domu, dają dzieciom dużo radości, zabawy, są świetnym pomysłem na integrację z kolegami i koleżankami, a także na spędzenie czasu z rodzicami. Co najważniejsze, mają wartość edukacyjną. Tym razem młodzi odkrywcy wykonali eksperyment „Meduza w butelce”. Morskie głębiny i żyjące w nich stworzenia stanowią bardzo interesujący temat dla dzieci, zarówno tych najmłodszych, jak i nieco starszych. Meduza w butelce to ciekawe doświadczenie, a jednocześnie ważna lekcja przyrody. Aby wykonać eksperyment, należy przygotować:
- zakręcaną butelkę, najlepiej z szerszym gwintem,
- kawałek folii spożywczej
- barwnik
- nitkę lub gumkę recepturkę,
- nożyczki,
- latarka.
EKSPERYMENT KROK PO KROKU
- Przygotuj kawałek folii spożywczej w kształcie prostokąta.
- Złap środek folii i uformuj z niego mały balonik (głowę naszej meduzy), napełnij niewielką ilością wody. Folię pod balonikiem zwiąż nitką lub gumką recepturką. W baloniku powinien zostać mały pęcherzyk powietrza.
- Pozostałą część folii, wokół głowy meduzy, potnij na cienkie paski.
- Głowę meduzy napełnij wodą. Możesz użyć do tego strzykawki. W baloniku powinien zostać mały pęcherzyk powietrza.
- Napełnij butelkę wodą. Dodaj barwnik spożywczy i opcjonalnie brokat.
- Do butelki włóż meduzę.
- Dolej wody do butelki w taki sposób, by został u góry niewielki pęcherzyk powietrza.
- Zakręć butelkę. Teraz pozostaje tylko przekręcać butelkę i obserwować, jak porusza się meduza.
Dla ciekawszego efektu, do obserwacji pływającej meduzy można użyć latarki, podświetlić butelkę. Efekt był oszałamiający, dzieci przyznały, że to jeden z piękniejszych eksperymentów. Wnioski z eksperymentu: Powietrze jest lżejsze od powietrza, dlatego meduza zawsze wypłynie na górę. Podczas przeprowadzania tego doświadczenia zwróciliśmy uwagę na aspekt ekologiczny. Żółwie morskie, które żywią się meduzami, nie potrafią rozróżnić foliowych torebek, wrzucanych do wody, od prawdziwych meduz. To dla nich duże niebezpieczeństwo.
Projekt „ Laboratorium odkrywcy” finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programy Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Agnieszka Dziemiańczyk
Klasa 2c po powrocie do szkoły również przeprowadziła eksperyment ze świecąca meduzą. To była świetna okazja do poruszenia problemów związanych z zanieczyszczaniem zbiorników wodnych.