EKSPLORUJEMY ŚWIAT
Klasy drugie i trzecie od października realizują unijny projekt polegający na eksperymentowaniu . Zajęcia oparte są głównie na działalności praktycznej uczniów. Dzieci uczestniczą w procesie uczenia się, poprzez obserwacje, zaspokajanie naturalnej ciekawości świata, odkrywanie swoich zainteresowań. To dobry sposób na przygotowanie się do dalszej edukacji i popularyzację nauki. W kolejnych odsłonach klasy przedstawią propozycje przeprowadzonych ostatnio eksperymentów. Zachęcamy do zapoznania się i eksperymentowania w domowym zaciszu. Dorota Gwarda
Uczniowie kl. 3 b w ramach projektu MŁODY ODKRYWCA wykonali eksperyment “Tęcza w próbówce”. Obserwowali i sami wykonywali ciekawe doświadczenie fizyczno-chemiczne, wysłuchali ciekawostek i opowieści o fascynującym świecie nauk ścisłych. Tęcza powstała dzięki temu, że kolorowe ciecze po umieszczeniu w jednej probówce nie zmieszały się. A odpowiedź, dlaczego się nie zmieszały tkwi w słowie “gęstość”. Ponieważ w każdym kolorze znajdowała się inna zawartość cukru, przy tej samej ilości wody, przez co każdy kolor cieczy miał inną gęstość. Ciecze o większej gęstości są jednocześnie cięższe i dlatego się nie mieszają.
Sylwia Szymańska
Klasa 3c wciąż eksperymentuje ucząc się poprzez zabawę. Zdobywa nowe doświadczenia i wiedzę. Na kolejnych zajęciach bawiła się w „Wędrówkę kolorów”, „Dmuchane stworki ” i „Burzę w szklance wody”. W „Wędrówce kolorów ” uczniowie na pierwszy płaski duży talerz wlewali ok. 1 cm wody. Następnie na kostkę cukru zakraplaczem wkraplali 3 krople niebieskiego tuszu. Wstawili tę kostkę cukru na środku talerza z wodą i obserwowali. Doświadczenie zostało powtórzone z dwiema kostkami cukru, ale na każdą wkraplano inny kolor tuszu. Tak samo postąpiono z trzema kostkami cukru – użyto przy tym trzech kolorów tuszu. Można użyć tyle kostek cukru w zależności od tego iloma kolorami tuszu się dysponuje. Na koniec ogłoszono konkurs na najciekawszy „wodny obraz”. Grupy wymyślały swój układ kostek cukru z wodą i różnymi tuszami. „Dmuchane stworki” sprawiły dzieciom wiele radości. Lateksowa rękawica potrzebna była dzieciom do narysowania markerem smoka, potworka lub tego, na co dzieci miały ochotę. Do szklanki wlały 3 łyżki octu, a do rękawicy wsypały 2 łyżki sody. Następnie naciągnęły rękawicę na szklankę, ale tak, aby soda była na dnie palców i nie wpadła do szklanki. Gdy rękawica została dobrze umocowana na szklance, wówczas podnosząc rękawicę przesypywały sodę z palców. Rękawica powiększała się
i ukazywał się smok albo inny stworek. W doświadczeniu po zmieszaniu kwasu z zasadą powstał dwutlenek węgla, który wypełnił rękawicę. Zabawa była super!
„ Burza w szklance wody” – to kolejne doświadczenie, które pokazało magię tego zjawiska. W eksperymencie tym mieszamy klika kropel barwników w oleju, a następnie przelewamy go do wody. W efekcie uzyskamy pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów. Wniosek? Olej ma mniejszą gęstość niż woda i dlatego pozostaje na powierzchni. A co z kolorowymi kropelkami? Są cięższe od oleju, dlatego opadają, a kiedy toną zaczynają rozpuszczać się w wodzie, co daje niesamowity efekt. Każde nowe doświadczenie daje dzieciom wiele radości i satysfakcji. Mogą też poeksperymentować w domu z rodzicami i podzielić się zdobytą wiedzą.
Małgorzata Jalowska