EKSPERYMENTY INACZEJ
Wszyscy przyzwyczajamy się do nauki w odmiennych warunkach. Staramy się, by uczniowie realizowali wszystkie zajęcia w warunkach zdalnego nauczania. Wychowawcy klas 2 i 3 postanowili więc kontynuować zajęcia z programu “Młody odkrywca”. Eksperymentowanie na odległość nie jest łatwe. Trzeba bowiem wybrać odpowiedni zestaw doświadczeń, by można było zachować bezpieczeństwo. Okazało się, że uczniowie świetnie sobie radzą, a kolejne doświadczenia coraz bardziej pobudzają ich ciekawość poznawczą.
Beata Borowska i Sylwia Szymańska zaproponowały swoim klasom 3a i 3b wulkan w kuchni. Do mieszaniny mąki, proszku do pieczenia, wody i barwnika spożywczego wlaliśmy ocet. Z zapartym tchem obserwowaliśmy co zachodziło we wnętrzu słoika. Wulkan wybuchł pianą! W rzeczywistości były to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu i proszku do pieczenia. Zabawa była bardzo udana, a zachwyt nie znikał z twarzy uczniów.
Tym razem uczniowie klas 3a i 3b eksperymentowali w domu – wykonali ciekawą LAMPĘ LAWĘ. Co było potrzebne? Szklane naczynie, olej, woda, barwnik spożywczy, brokat, tabletka musująca. Na samym początku zbadali, co zachodzi miedzy olejem i wodą. Doszli do wniosku, że te dwie substancje „nie lubią się” – dlatego nie można ich połączyć. Olej ma mniejszą gęstość, więc wypływa na wierzch. Następnie wkropili kilka kropelek barwnika i obserwowali jak barwnik przenika przez olej ale go nie zabarwia, wpada do wody i wówczas woda zmienia kolor. Dla uzyskania lepszego efektu – kto z uczniów miał- to wrzucił kilka cekinów i wsypał brokat. Kulminacyjnym momentem eksperymentu było wrzucenie tabletki musującej. Musujące tabletki uwalniają dwutlenek węgla. Bąble gazu wypychają niewielkie ilości wody w górę. Dwutlenek węgla ostatecznie uwalnia się z cieczy, a woda z powrotem opada w dół przez olej.
Podczas reakcji chemicznej naczynia były podświetlane od doły latarkami – co dawało jeszcze większy efekt. Zachwytom nie było końca. To był magiczny eksperyment!
Dorota Gwarda z klasą 2a wykonała piasek kinetyczny i poduszkowca. Okazało się, że połączenie piasku, wody, płynu do naczyń dało wilgotną, a jednocześnie sypką i elastyczną masę, świetną do zabaw w domowych warunkach. Do wykonania poduszkowca wykorzystano nadmuchany balon, który poruszał przedmiot zgodnie z zasadą odrzutu. To propozycja dobrej zabawy w cymbergaja, idealnej na jesienne popołudnia. Kolejny eksperyment wykonany zdalnie dotyczył cieczy nienewtonowskiej (nieniutonowskiej). Każda ciecz zachowuje się w określony sposób. np. przelana do naczynia, przybiera jego kształt. Ponadto ciecze zmieniają płynność i lepkość na skutek temperatury lub ciśnienia. Przykładem cieczy newtonowskiej jest woda, która zamarza, paruje. Niektóre nie stosują się do tych zasad i zachowują się różnie np. jak ciała stałe-twardnieją. Magiczna ciecz powstała w wyniku połączenia mąki ziemniaczanej i wody. Uzyskana ciecz, pod wpływem ugniatania zachowywała się jak plastelina. Jednak im szybciej ją mieszano (pod wpływem siły), reagowała jak ciało stałe. Gdy przestaliśmy się bawić, zachowywała się jak zwykła ciecz i przeciekała przez palce. Przeprowadzone doświadczenia były nie tylko zabawą, ale sposobem na naukę o świecie przyrody.
Klasa 3c ostatnio dociekała, jakie właściwości mają cukier i płyn do mycia naczyń? Wykorzystali do tego wodę, płyn do mycia naczyń, tartą bułkę i cukier w kostkach. Uczniowie chcieli odpowiedzieć na pytania: jak wygląda powierzchnia wody po wlaniu kropli płynu do mycia naczyń, a jak po zanurzeniu krawędzi kostki cukru? Dzieci po przeprowadzeniu doświadczenia wyciągnęły odpowiednie wnioski. Dowiedziały się, co to jest napięcie powierzchniowe wody i dlaczego odrobinki bułki tartej w przypadku dolania kropli płynu do naczyń rozchodzą się ku brzegom naczynia, a w przypadku kostki cukru, zbliżają się do niej.
Co to jest złudzenie optyczne? – to kolejny eksperyment wykonany przez uczniów klasy 3c. Wykorzystały do tego białą i czarną kartkę papieru i takiego samego koloru trójkąty o trzech równych bokach, które nakleiły na kartki- biały trójkąt na czarnej kartce, a czarny trójkąt na białej. Prawie wszystkie dzieci doszły do tego samego wniosku- biały trójkąt na czarnym tle wydaje się większy niż czarny na białym tle. Na podstawie tego doświadczenia dowiedziały się, co to jest złudzenie optyczne.
Wszystkie dzieci z wielkim zaangażowaniem i chęcią przystępują do pracy, poprzez doświadczenia rozwijają swoją wyobraźnię, a przede wszystkim czerpią radość płynącą z odkrywania czegoś nowego.
Małgorzata Jalowska