ZACZYTANA JEDYNKA
„Zaczytana JEDYNKA”
projekt czytelniczy na rok szkolny 2019/2020
Główne założenia projektu to: zachęcanie uczniów do samodzielnego wyboru książki, rozpowszechnianie czytelnictwa oraz integracja społeczności szkolnej.
Cele:
- promowanie czytelnictwa wśród dzieci;
• rozwijanie zainteresowań czytelniczych, wdrażanie do samodzielnego i systematycznego korzystania z księgozbioru;
• rozwijanie sprawności umysłowych i umiejętności twórczych;
• wspomaganie rozwoju emocjonalnego, dostarczanie pozytywnych przeżyć, budowanie poczucia własnej wartości;
• rozwijanie sprawności językowych.
Uczestnicy projektu:
Projekt kierowany jest do uczniów wszystkich klas i obejmuje wszystkie poziomy nauczania.
Czas trwania:
– od września 2019 r. do maja 2020 r.
Przebieg działań:
W ramach projektu dzieci będą uczestniczyły w licznych konkursach i akcjach czytelniczych. Wspólne czytanie książek jest szansą do zaangażowania się dzieci w działania na rzecz innych. Zajęcia zakładają wspólne głośne czytanie, zajęcia integrujące i pogłębiające przeczytane treści oraz wykonanie pracy plastycznej. To wszystko pomoże dzieciom lepiej zrozumieć poruszaną tematykę, a jednocześnie nawzajem się poznać, zbliżyć do siebie, zintegrować.
Zgodnie z tradycją naszej szkoły przewidziane jest spotkanie autorskie z pisarzem książek.
W każdym miesiącu podejmowane są, zgodnie z harmonogramem, różnorodne działania.
Wrzesień „Głośno czytamy”
– udział w ogólnopolskiej akcji ‘Narodowe Czytanie 2019”
– organizacja Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania w naszej szkole
– nowa edycja akcji „Podaruj książkę bibliotece”
Październik „ Miesiąc Bibliotek Szkolnych”
– ogólnopolska akcja „Podaruj wiersz bliskiej osobie”
– Pasowanie na Czytelnika biblioteki szkolnej
– plansza „Czytam, bo …” – uczniowie wypełniają własnymi pomysłami i refleksjami
Listopad „ Życzliwość na co dzień”
Obchody Światowego Pluszowego Misia pt. „„ Życzliwość na co dzień”
– konkursy: plastyczny i literacki
– wystawa książek
– lekcje biblioteczne
– plansza „Koleżanko, kolego, napisz coś miłego” oraz rozdawanie „życzliwych” zakładek do książek.
Grudzień „ Mądry świat bajek”
– „Mądre bajki uczą wartości ważnych w życiu” – lekcje biblioteczne w oparciu o bajki, w których dziecko doszuka się określonych wartości
– konkurs „Pożeracz książek” – konkurs dla klas 1-8, którego zakończeniem będzie wyłonienie Czytelnika Roku
Styczeń „Drzewko Czytelnika”
– Drzewo Czytelnika „Książka to…”, na którym uczniowie zawieszą listki ze swoimi odpowiedziami z argumentami
– akcja „Książka na ferie dla każdego”
Luty „ Dbamy o język, którym mówimy”
– Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – hasła dotyczące znajomości naszego języka ojczystego – części mowy oraz przypadków rzeczownika
– konkurs literacki „Ja, poeta”
Marzec „Czytelnicze powitanie wiosny”
– konkurs na najlepsze hasło promujące bibliotekę szkolną
– zajęcia czytelnicze dla dzieci „Razem ze słonkiem” z wykorzystaniem czasopism dostępnych w bibliotece
Kwiecień „Pięknie głośno czytamy”
– „Poranne bajkowe zagadki” – każdy piątek uczniowie i nauczyciele biblioteki będą czytać głośno ciekawe baśnie i bajki terapeutyczne
– Konkurs Pięknego Czytania dla klas 1-3
Maj „Miesiąc książki i czytelnika”
– rozstrzygnięcie konkursów „ Dzienniczek ulubionych książek” i „Pożeracz książek”
– udział w ogólnopolskiej akcji „Przerwa na czytanie”
– podsumowanie projektu: wystawa prac wykonanych w ramach konkursu
Informacje o działaniach w ramach projektu będą zamieszczane cyklicznie na szkolnej stronie internetowej, lokalnej prasie oraz gazetce szkolnej „Nowinki Jedynki”. Prace plastyczne zostaną wyeksponowane na korytarzu szkolnym.
EWALUACJA
– obserwacja przez nauczycieli poziomu aktywności uczniów na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu,
– statystyka biblioteczna,
– liczba uczestników konkursów, prace konkursowe,
– opinie uczniów, rodziców, nauczycieli.
Nauczyciele realizujący: A. Trypucka, A. Duda, wychowawcy klas