ZAKOŃCZENIE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „WHERE IS HARRY POTTER?”
Innowacja pedagogiczna autorstwa p. Marty Roszak i Elżbiety Wąsik była zaplanowana do realizacji na trzy lata, jednak ze względu na nieobecność drugiego autora programu (język polski), od października 2017/2018 nastąpiła jego wcześniejsza ewaluacja. Biorąc pod uwagę potrzeby i zaangażowanie uczniów w realizację programu w roku szkolnym 2017/2018 realizacją zajmowali się nauczyciele: Marta Roszak, Mariola Korneluk, Sylwia Szymańska oraz Andrzej Kliszewicz. Uczniowie realizowali tylko zaplanowane bloki tematyczne z języka angielskiego (zgodnie z planem działań zawartych w innowacji)- projektowali swoje pokoje, domy oraz sklepy , pisali listy do Harrego z świątecznymi życzeniami, prezentowali swoje prace przy użyciu tablicy interaktywnej lub wykonując prezentacje multimedialne, samodzielnie przygotowywali zajęcia na temat swoich domów, prowadzili dialogi grupowe.
W kwietniu’18 adresaci programu uczestniczyli w projekcie gimnazjalnym ESCAPE ROOM. Uczniowie z klasy 2a z gimnazjum pod opieką p. Agnieszki Czeszun zaprezentowali owoce swojej pracy, czyli efekty projektu gimnazjalnego KOMNATA TAJEMNIC współpracując ściśle z realizowaną innowacją „Where is Harry Potter?” w klasie 5c. Zaproszeni uczniowie, w ciemności przy użyciu latarek, rozwiązywali magiczne zagadki, wykonywali różne skomplikowane zadania i odgadywali ukryte hasła. Te ułożone kolejno wskazały miejsce, w którym został ukryty klucz do wyjścia. Przepięknie wykonana dekoracja biblioteki, przebrania, różdżki, które przygotowali uczniowie przy pomocy opiekuna projektu pozwoliły każdemu uczestnikowi przenieść się w wyobraźni do mrocznego Hogwartu i poczuć jak prawdziwy czarodziej.
Zabawa wzbudziła ogromne emocje wśród uczniów, dlatego w roku szkolnym 2018/2019 zaplanowano modyfikację programu rozszerzając go o kilku realizatorów: p. Agnieszkę Czeszun (nauczyciel fizyki) z klasą gimnazjalną 3a przygotują dla uczniów już klasy 6c LEKCJE MAGII. Opracują gry i zabawy wykorzystując przy tym doświadczenia z fizyki: zabawy z kolorami i balonami, lot na miotle, rozpoznawanie ziół oraz rozpoznawanie postaci. Planowana jest również zabawa w podchody. LEKCJE MAGII posłużyły do naukowego czarowania i co za tym idzie , do odnalezienia Harrego, który został uwięziony w magicznej przestrzeni pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym. Pan Andrzej, nauczyciel informatyki, wprowadził element zabawy wirtualnej MÓJ HOGWARD, którą stworzyli sami uczniowie z pomocą starszych kolegów i koleżanek. Dzięki zaangażowaniu p. Anny Chomontowskiej z klasą 8b, odbiorcy programu otrzymywali tajemnicze listy od samego Harrego. Na każdy list odpowiadali i prosili naszego bohatera o wskazówki do dalszych jego poszukiwań. Podczas ostatnich zajęć magii, uczniowie bawili się nauką. Przy użyciu suchego lodu, baniek mydlanych i ziół poznawali tajniki doświadczeń fizycznych. Już wiemy, że nauka, to także zabawa. Na ostatnich lekcjach języka angielskiego uczniowie przed kamerą będą opowiadać o swoich przeżyciach i emocjach związanych z realizacją prac w programie.
Magia istnieje!!! Wystarczą tylko odpowiednio dobrane składniki, wiedza i gotowe!!! Nieważne ile masz lat, granice wyobraźni wyznaczamy my sami, dlatego warto marzyć, wyznaczać sobie nowe cele. Świat daje nam wiele możliwości, wystarczy tylko wyciągnąć rękę.
Marta Roszak – autor innowacji pedagogicznej