DZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA
Dzień Głośnego Czytania został ogłoszony w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 r. Data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży. Święto ma na celu promocję lektury i głośnego czytania.
W naszej szkole realizujemy projekt czytelniczy „1,2,3 … głośno poczytamy”, w ramach którego 27 września 2018 r. obchodziliśmy Dzień Głośnego Czytania. W głośne czytanie literatury patriotycznej zaangażowali się zarówno nauczyciele jak i uczniowie. Odczytano m. in. wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy, zaczynający się od słów„- Kto Ty jesteś?”, – Polak mały”. Przypomniano historię Mazurka Dąbrowskiego, a także utwory Marii Konopnickiej – autorki „Roty”.
APEL DO RODZICÓW!
Drodzy Rodzice,
Głośne czytanie wszechstronnie działa na dziecko: stymuluje rozwój mózgu, uczy myślenia, rozwija słownictwo, pamięć i wyobraźnię, zbliża, uczy wartości. Ponadto doskonali umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo, ułatwia dziecku samodzielne czytanie, pisanie i mówienie. Dziecko, któremu się czyta, uczy się słuchać, rozwijają się jego zdolności koncentracji, chęć poznawania świata, zainteresowania. Wtedy mniej interesują je bezwartościowe, pełne przemocy filmy i gry komputerowe. Ma lepiej wyrobiony smak, potrzebę myślenia i ekspresji słowem – nie przemocą. Czytanie to rozwój języka, a język jest podstawowym narzędziem myślenia. Jeśli chcemy wychować ludzi myślących, trzeba znaleźć czas na wspólną lekturę. Czas na czytanie powinien być zaplanowany a nie przypadkowy i tak samo ważny, jak codzienne przytulanie dziecka i okazywanie mu miłości.
Wspólnie jesteśmy odpowiedzialni za rozwój i przygotowanie Waszego potomstwa do dorosłego życia. Czytanie jest drogą, dzięki której dziecku zostaną zaproponowane wzorce, które (być może) zechce naśladować.
Zatem czytajmy dzieciom głośno 20 minut dziennie codziennie.