ZŁOŚĆ I GNIEW – FAŁSZYWI DORADCY, CZYLI AGRESJI MÓWIMY STOP!
Szanowni Państwo!
Dziecko w okresie wczesnoszkolnym wchodząc w życie społeczne szkoły napotyka wiele nowych i trudnych dla siebie sytuacji i zadań. Bezpośrednią reakcją na trudności często jest zachowanie agresywne. Wachlarz zachowań jest bardzo różny, zależy w dużej mierze od stanu emocjonalnego każdego dziecka. Typowe w tym wieku są działania skierowane bezpośrednio przeciwko innej osobie, agresja fizyczna. Występuje: bicie, szarpanie, podstawianie nogi, kopanie, wyrywanie przedmiotów, gryzienie, kłucie. Często pomiędzy chłopcami dochodzi do bójek. Chłopcy też częściej naśladują zachowania agresywne starszych kolegów lub osób dorosłych. Dziecko w młodszym wieku szkolnym nie kontroluje w pełni swoich reakcji, a narastająca złość znajduje ujście właśnie w bójkach.
Inną formą zachowań, bardziej dotkliwą dla dzieci, jest agresja słowna. Rani ona godność osoby narażonej na upokorzenie i ośmieszenie. Akt słowny polega na grożeniu, straszeniu będącym zapowiedzią przykrych konsekwencji. Często w środowisku uczniów jest to: wyśmiewanie, kpiny, złośliwe przezwiska, kąśliwe uwagi na temat wyglądu czy zachowania. Niektóre dzieci, gdy nie mogą poradzić sobie z atakami wyśmiewania i złośliwości, reagują ucieczką, szukają pomocy u osób starszych lub też zamykają się w sobie, co potęguje wewnętrzny strach.
Szanowni Państwo, ważne jest, aby kształcić w dzieciach umiejętność poprawnego reagowania na różnego typu frustracje. Umiejętności jakie dzieci muszą nabyć, aby nauczyć się panować nad swoimi agresywnymi impulsami, powinny być ćwiczone na bieżąco, w każdej sytuacji życiowej. Gotowość do konstruktywnego, zgodnego i ustępliwego zachowania, które ma na celu przezwyciężanie konfliktów świadczy o pewności siebie, szacunku do drugiej osoby i kreatywności w pokonywaniu trudności szkolnych. Wspólnie zintegrowanymi działaniami jesteśmy w stanie otworzyć przed dziećmi nowe możliwości zaspakajania ich usprawiedliwionych potrzeb i przeforsowywania swoich interesów bez narażania osób drugich na nieprzyjemności.