PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY „AGRESJI MÓWIMY STOP” – PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ
Zaplanowane zadania w ramach programu profilaktyczno – wychowawczego przeciw agresji zakładały umiejętność dostrzegania i wyrażania negatywnych uczuć, rozpoznawanie elementów wyzwalających niezadowolenie i złość, umiejętność opanowania agresji, wściekłości, formy jej przezwyciężania. Prowadzone z wychowawcą/pedagogiem zajęcia uczyły przezwyciężać trudności natury emocjonalnej oraz wskazywały na sposoby rozwiązywania konfliktów metodą ugody. Akcent osoby prowadzącej zajęcia padał także na kształtowanie nawyku podejmowania właściwych decyzji.
Ponadto program kładł nacisk na podnoszenie poczucia własnej wartości i silnej tożsamości. Budowanie poczucia wspólnoty z grupą/klasą. W działaniach z uczniami wskazywano sposoby radzenia sobie z przemocą psychiczną i fizyczną, stresem. Kształtowano odpowiedzialność za swoje czyny, rozwijanie postaw empatii i sympatii. Na spotkaniach dominowały gry, zabawy interpersonalne i ćwiczenia interakcyjne. Podczas spotkań uczniowie mogli dokonać autorefleksji, podzielić się na bieżąco zdobytymi doświadczeniami, a niekiedy wyrazić swoje przeżycia stosując różne formy wyrazu. Prowadzący dążył do tego, aby każde spotkanie pozwoliło dzieciom:
• dostrzec i umiejętnie wyrazić agresywne uczucia,
• rozpoznać elementy wyzwalające złość i agresję,
• lepiej zrozumieć siebie i innych ludzi,
• opanować agresję i wściekłość oraz umiejętnie je przezwyciężać,
• zbudować poczucie wartości samego siebie i własnej silnej tożsamości,
• nawiązać nieagresywne kontakty,
• pokojowo rozwiązać konflikt.
Wnioski:
• uczniowie naszej szkoły mają świadomość postawy cechującej zachowania bezpieczne podczas nauki, zabawy i odpoczynku,
• mają świadomość postaw cechujących zachowania prospołeczne i dające umiejętność komunikacji interpersonalnej,
• poczucia współistnienia i współodpowiedzialności za siebie i innych,
• znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
• uczniowie potrafią nazywać towarzyszące im w danej sytuacji emocje,
• znaczna grupa uczniów potrafi uzasadnić swoje zachowanie,
• uczestnicy zajęć mają świadomość występowania w swoim zachowaniu negatywnych emocji,
• dostrzegają złe emocje towarzyszące podczas zabaw z rówieśnikami,
• uczniowie mają świadomość konieczności eliminowania złych zachowań w stosunku do swoich kolegów,
• niektórzy uczniowie mimo działań wychowawczych w dalszym ciągu mają problemy z opanowaniem swoich emocji.
Rekomendacje:
• wychowawcy zaobserwowali zmiany w zachowaniu poszczególnych uczniów,
• zajęcia powinny być kontynuowane w dalszym ciągu,
• wychowawcy powinni w klasach w roku szkolnym 2015/2016 dokładnie raz jeszcze omówić kwestię związaną z prawami i obowiązkami ucznia, dobrze byłoby przygotować ją wspólnie z uczniami w formie gazetki klasowej,
• wychowawcy powinni monitorować zachowania uczniów, na bieżąco omawiać pozytywne i negatywne aspekty tych zachowań.