Jak uczyć dziecko budowania dobrych relacji z innymi?
1. To przede wszystkim dom rodzinny jest dla dziecka przykładem budowania relacji. Wzajemne codzienne relacje rodziców oraz ich relacje z dzieckiem będą matrycą, na podstawie której odwzoruje to, czego się nauczyło, w relacjach z innymi.
2. Nie można uczyć budowania właściwych relacji bez poszanowania, jak też nie można uczyć szacunku bez budowania właściwych relacji. Dziecko powinno widzieć przykład poszanowania drugiego człowieka na co dzień w zachowaniu osób znaczących, powinno tymi postawami się zarażać, nasiąkać atmosferą szacunku dla innych.
3. Ważne, by dziecko samo czuło się szanowane przez rodziców, doświadczało tego szacunku w codziennych relacjach z rodzicami.
4. Wyrazem szacunku będzie m.in. wysłuchanie dziecka wówczas, gdy chce się czymś podzielić.
5. Warto pamiętać, by w codziennych sytuacjach nie zawstydzać dziecka, zwłaszcza publicznie, nie wyśmiewać się z jego pomyłek, wyglądu.
6. Warto zadbać o to, by dziecko znało zasady panujące w domu rodzinnym.
7. Należy pamiętać o słowach: „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję” w codziennym obcowaniu ze sobą. Chodzi o to, by nie zapomnieć o tych słowach „kluczach” w stosownych momentach.
8. Dziecko powinno być uczone, że ludzie różnią się między sobą pod wieloma względami i że te różnice są czymś normalnym. Powinno być uczone, że ta różnorodność jest jego wartością.
9. Należy zwracać uwagę na to, w jaki sposób wypowiadamy się na temat innych ludzi w obecności dzieci.
10. Dziecko powinno być też uczone, że każdy ma prawo do własnego zdania, że należy to zdanie wypowiadać w postawie szacunku dla innych i ich opinii.
11. Sztuką jest nauczenie właściwego postępowania w sytuacjach konfliktu.
B. Borowska