ALFABET WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA
Poniżej podaję sposoby pracy z uczniem opracowane na podstawie artykułu Agaty Baj „Od A do Z, czyli „koszyk” sposobów pracy z uczniem”, który ukazał się w Zeszytach Kieleckich nr 2 2015/2016.
A jak aktywność przede wszystkim ucznia, a nie nauczyciela – jesteś jest tylko doradcą, osobą aranżującą zadania.
B jak blog prowadzony wspólnie z uczniami.
C jak cel – uczniowie muszą mieć świadomość, dokąd zmierzają i po co podejmują określone działania.
D jak debata – nie przekazuj uczniom informacji, tylko z nimi dyskutuj.
E jak ergonomia, czyli bhp mózgu – planując zajęcia, musisz uwzględnić czas intensywnej pracy oraz przerwę niezbędną dla regeneracji [woda i tlen].
F jak filozofia fair play – nie wmawiaj uczniom, że uczenie się to najwspanialsza czynność na świecie, unikaj zrzędzenia i pogróżek, raczej inicjuj sytuacje, w których uczniowie nauczą się, jak się uczyć, wzmacniaj ich maleńkie sukcesy, nie wracaj do wcześniejszych porażek, udzielaj wskazówek i wskazuj konkretne cele.
G jak gry – sportowe, karciane, planszowe, internetowe – wszystkie mają charakter interdyscyplinarny.
H jak historia – uczenie poprzez opowiadanie historii jest techniką oddziaływującą na wyobraźnię i emocje odbiorców.
I jak inteligencje różnorakie – każdy uczeń charakteryzuje się innym rodzajem inteligencji, żeby jego uczenie przyniosło efekt, musisz ją rozpoznać i zastosować właściwe sposoby jej rozwijania. Rodzaje inteligencji: ruchowa, interpersonalna, intrapersonalna [refleksyjna], przyrodnicza, muzyczna, językowa, matematyczno-logiczna, wizualno-przestrzenna.
J jak jigsaw – metoda znana też pod nazwą „klasa-układanka” lub „puzzle”, jej istotą jest scedowanie na uczniów odpowiedzialności za nauczenie części materiału swoich kolegów. Klasę dzielimy na 4 – 6 grup (w idealnym przypadku liczebność grupy odpowiada ogólnej liczbie grup). Uczniowie pracują w „grupach eksperckich”. Każda z nich dostaje do przestudiowania inną część tematu. Grupy mają za zadanie przedyskutowanie i rozpracowanie swojej części materiału, przy czym każdy z członków zespołu musi na tyle zrozumieć zagadnienie, aby za chwilę mógł wytłumaczyć je innej grupie. Po pewnym czasie następuje ponowny podział grup. W skład każdej nowej grupy wchodzi jeden przedstawiciel z poprzedniego składu (tzw. ekspert). Kolejno relacjonują oni to, czego się nauczyli. Zbierając wszystkie informacje, grupa może tworzyć mapę pojęciową. W końcowym etapie eksperci wracają do swoich grup, by skonfrontować zdobytą wiedzę. Następuje sprawdzenie, czy wszyscy nauczyli się wszystkiego.
K jak Khan Academy – darmowa edukacja na najwyższym poziomie dla każdego w każdym miejscu świata – on-line.
L jak lektura.
M jak mapa myśli.
N jak nastawienie.
O jak odwrócona klasa – do następnej lekcji uczniowie przygotowują się w domu, czyli w domu zgłębiają temat, który będzie omawiany na kolejnych zajęciach.
P jak portfolio ucznia.
R jak ruch.
S jak samodzielność – uczeń wie, jak się uczyć i potrafi się sam uczyć, zdobywa wiedzę we własnym tempie pod czujnym okiem nauczyciela.
T jak technika, czyli każdy musi znaleźć swój sposób, aby się nauczyć.
U jak uczenie się.
W jak własne umiejętności, czyli umiejętność samooceny.
X jak niewiadoma.
Y jak You Tube – ogromny wachlarz możliwości pracy z materiałem filmowym.
Z jak zaangażowanie.